Daugiau nei pusė pasaulio žmonių savo rytą pradeda gurkšnodami kavą. Dalis šių žmonių mėgaujasi šiuo gėrimu dar gulėdami lovoje, o kiti skubėdami į darbą susipila gėrimą į nešiojamąjį puodelį ar gertuvę. Vieni patį kavos gėrimą vadina ritualu, o kai kuriems tai jau tapo tradicija, tačiau visi sutinka – kavos puodelis retai yra tik karštas gėrimas.
Ilgą laiką dirbusi kavos versle, sutikau įvairių žmonių, kurie vis ateidavo išgerti kavos. Kai kurie buvo tik praeiviai – kartą užsukę, jie niekada negrįždavo. Kiti pas mane atsliūkindavo kasdien – ryte ar vakare. Būdavo ir tokių, kurie laukdavo dar kavinei net neatsidarius ir iš pradžių buvę tik klientais, vėliau tapo draugais. Nors geras kavos paruošimas man labai svarbus, laikui bėgant pastebėjau, jog žmonėms svarbi net ne pati kava, o kas ją ruošia. Ne didesnis ar mažesnis jos kiekis, bet su kuo jie tą kavą geria.
Ne paslaptis, jog dabar kavos tinklai išgyvena patį pakylėjimą, kartais atrodo, kad greitai kavinių atsiras daugiau nei pačių žmonių, kurie ateina išgerti kavos. Konkurencija auga, tačiau dažnai kavinės įkūrėjai susitelkia į visai kitus aspektus, nei turėtų. Esu mačiusi daugybę mažyčių apdulkėjusių kavinių užsienyje, kuriose apstu žmonių dėl to vienintelio žmogaus, besisukančio už baro. Lietuviai mėgsta investuoti į interjerą, bet ne į profesionalų kavos aparatą. Į itin sveikus pyragus vitrinose, bet ne į jų tiekiamos kavos kokybę. Kodėl emocija ir žinios, kurią perduoda klientui jūsų kavos barmenas, yra tokia svarbi?
Jūs sulauksite žmonių, kurie užsuks tik minutėlei, todėl būtent tą minutę galite sužavėti klientą arba matyti jį pirmą ir paskutinį kartą. Prisimenu, jog kai kurie klientai ateidavo pasikalbėti su manimi apie kavos ruošimą, net jei nesiruošė pirkti kavos. Dabar daugelis buvusių mano klientų namuose kavą gerią iš Chemex indo, savo draugams į kavą įmeta apelsino ar braškės griežinėlį ir jau seniai renkasi rūšinę kavą, o ne parduotuvėse masinei prekybai siūlomus kavos maišus.
Be to, kava turtinga skonių ir poskonių visai kaip vynas ar viskis. Jei niekada nenagrinėjote, ką slepia pupelės, greičiausiai, jos jums dar neatsiskleidė. Kava yra karti tik tol, kol nepradedi ragauti skirtingų kavos rūšių, išsirinkdamas sau geriausią variantą. Jums nebūtina iš karto pajusti uogų ar šokolado Espresso šūvyje, tačiau, paragavę skirtingų regionų pupelių, jau žinosite – mėgstate rūgštesnę ar kartesnę kavą, stipriai suskrudintą ir italų (taip pat prancūzų!) taip dievinamą, ar vidutiniškai skrudintą švelnų gėrimą. Ilgą laiką Lietuvoje kava buvusi tik (tolimųjų reisų vairuotojų) degalinėse perkamas karštas gėrimas, dabar kavos kultūra jau įleidusi šaknis, greičiausiai, beveik kiekvieno iš mūsų gyvenime. Tai galiu spręsti iš vis gausėjančių kavos ir pieno rūšių pasirinkimo. Šiandien jau sunku rasti kavinę, neturinčią augalinio pieno ar kavos be kofeino, o praeiviai vis dažniau renkasi cikorijų kavą, puikiai žinodami šio pasirinkimo pliusus ir, atrodo, mus vis sunkiau kuo nors nustebinti.
Darbas kavinėje nėra (nebėra) tik studentiškas noras užsidirbti papildomų pinigų laisvu laiku. Kai kurie kavos barmenai, arba baristos, dalyvauja čempionatuose kiekvienais metais. Jie rungiasi dėl geriausio barmeno titulo, taip parodydami savo šios srities žinias. Akivaizdu, daugelis Jūsų kavinės klientų norės ateiti kavos būtent pas tokį kavos barmeną, ne dėl jo nepriekaištingos išvaizdos ar naujo pyrago vitrinoje. Viskas tik dėl profesionalaus aptarnavimo, darbo specifikos išmanymo ir sugebėjimo jomis pasidalyti su kitais. Galite nusipirkti naujausias interjero detales (ir tai pagirtina), tačiau jei už baro suksis tik vidutiniokai, kuriems šis darbas neteikia jokio susidomėjimo, nesulauksite daug žmonių, kurių taip laukiate.
Kavos puodelyje garuoja ne tik pupelių skleidžiamas kvapas, jame gausu emocijos, kurią gauname pirkdami kavą. Renkamės vieną ar kitą kavinę, kurioje norime praleisti dalį savo dienos, dėl savo darbą išmanančių žmonių. Smagu ne tik gauti norimą gėrimą, bet ir sužinoti ką nors naujo ar sutikti savo jau pamiltą baristą jaukiuose kavos namuose.